استرس کمتر در محیط کار

0 5

نکات کلیدی استرس کمتر در محیط کار

استرس کمتر در محیط کار : چگونه استرس کمتری موقع ‌کار کردن داشته باشم؟

یکی از مشکلات رایج بعد از کرونا مدیریت نداشتن بر استرس است خصوصا در محیط کار که گاهی استرس زیاد می شود.

استرس کمتر در محیط کار
استرس کمتر در محیط کار

استرس محیط کار یک مشکل رایج است که بر میلیون‌ها نفر در سراسر جهان تاثیر می‌گذارد. این مشکل می‌تواند منجر به مشکلات جسمی و روانی سایکوسوماتیک ، کاهش بهره‌وری  و فروش و نهایتا نارضایتی شغلی شود

. با این حال، روش‌های مختلفی برای کاهش سطح استرس محیط کار وجود دارد و بسیاری از این روش‌ها توسط تحقیقات علمی پشتیبانی می‌شوند.

بر اساس تجربه من استرس یکی از عوامل اصلی کاهش بهره وری و پرفورمنس انسان و سازمان است.

یکی از راه‌های موثر کاهش استرس محیط کار، تمرین مدیتیشن ذهن آگاه است.mbsr

استرس کمتر در محیط کار
استرس کمتر در محیط کار

یعنی ذهن آگاهی مبتنی بر کاهش استرس که برای مدیران و سازمان ها اجرا می‌شود و کمک می‌کند بطور مستقیم کارایی خود و زمان کیفی کارشان را بهبود دهند .

مدیتیشن ذهن آگاه شامل تمرکز بر لحظه حاضر و مشاهده افکار و احساسات بدون قضاوت است.
تحقیقات نشان داده‌اند که تمرین منظم مدیتیشن ذهن آگاه می‌تواند استرس، اضطراب و افسردگی را کاهش دهد. همچنین می‌تواند عملکرد شناوری را بهبود بخشد، حالت شناوری و غرقگی یکی از برگ‌های برنده سازمان شماست که فرق چشمگیری با رقبا بوجود می آورد و از موضوعات داغ در کسب و کار های بین المللی است.
یعنی سازمانی که بیشتر تجربه حالت غرقگی را داشته باشد موفق تر است . چه در فروش چه در ماندگاری در سازمان و چه در بحث مهم  رضایت شغلی  و از جمله توجه به حافظه.

برای تمرین مدیتیشن ذهن آگاه در محیط کار، یک مکان ساکت برای نشستن و تمرکز بر تنفس خود را برای چند دقیقه در روز پیدا کنید.

راه دیگری برای کاهش استرس محیط کار، تمرین ورزش منظم است. ورزش به گردش خون کمک می‌کند و گردش خون به خوب فکر کردن.
در  تمرین ورزشی نشان داده شده است که می‌تواند استرس و اضطراب را کاهش دهد، خلق و خوی و تعامل بهتر اعضای تیم و سازمان را بهبود بخشد و سطح انرژی را افزایش دهد.

استرس کمتر در محیط کار
استرس کمتر در محیط کار

یکی از وظایف یک مدیر حرفه ای همین است که تیم خود را شارژ کند تا استرس کمتر در محیط کار را تجربه کنند.

همچنین می‌تواند کیفیت خواب را بهبود بخشد که برای مدیریت استرس مهم است . برای گنجاندن ورزش در روز کاری خود، در نظر داشته باشید که در طول استراحت ناهار خود یک پیاده‌روی بزنید یا چند تمرین کششی در محل کار خود انجام دهید.

نکته دیگر گردش هوا است.  به نظر ساده می‌رسد ولی یکی از عوامل خواب آلودگی و خستگی کمبود اکسیژن است. پیشنهاد می‌شود که خصوصا اگر در مناطق گرم و کم اکسیژن دفتر دارید از دستگاه های اکسیژن ساز و خوشبوکننده هوا استفاده کنید.

حمایت اجتماعی نیز برای کاهش استرس محیط کار بسیار مهم است. داشتن همکاران و مدیران حمایت‌کننده می‌تواند شما را کمتر استرس‌دار و بیشتر متعهد به کار کند. تحقیقات نشان داده‌اند که حمایت اجتماعی می‌تواند از تاثیرات استرس بر سلامت و رفاهی جانبی دفاع کند. برای ساخت حمایت اجتماعی و روحیه کار تیمی در محیط کار، سعی کنید با همکاران خود به صورت شخصی ارتباط برقرار کنید و در فعالیت‌های ساخت تیم شرکت کنید.مشکل بزرگ خیلی از کار و کسب‌ها مدیر آنهاست نه کارمندان.

راه دیگری برای کاهش استرس محیط کار، تعیین اهداف واقع‌گرایانه و مدیریت بهینه زمان است.شفاف و واضح بدانند به کجا می‌خواهند برسند .  وقتی کار زیادی برای انجام دادن یا مهلت‌های غیر واقع‌گرایانه دارید، می‌تواند منجر به استرس و خستگی و در نتیجه فرسودگی شود.  برای جلوگیری از این موضوع، وظایف خود را اولویت بندی کنید و آن‌ها را به قطعات قابل مدیریت تقسیم کنید. از یک تقویم مدیریت زمان یا برنامه ریزی کننده استفاده کنید تا روز کاری خود را برنامه‌ریزی کنید و مطمئن شوید در طول روز استراحت می‌کنید.

استرس کمتر در محیط کار
استرس کمتر در محیط کار

در نهایت، مراقبت از خود خارج از محیط کار برای کاهش استرس محیط کار مهم است. این شامل به دست آوردن خواب کافی، خوردن رژیم غذایی سالم و شرکت در سرگرمی‌ها یا فعالیت‌هایی است که شما لذت می‌برید. تحقیقات نشان داده‌اند که به دست آوردن خواب کافی برای مدیریت استرس و بهبود عملکرد شناوری و حالت تمرکز ۱۰۰ درصدی  ضروری است. استفاده از رژیم غذایی سالم همچنین می‌تواند با فراهم کردن بدن شما با مواد مغذی لازم برای عملکرد صحیح، به کاهش استرس کمک کند. شرکت در سرگرمی‌ها یا فعالیت‌هایی که شما لذت می‌برید، می‌تواند به شما کمک کند تا استرس خود را کاهش داده و شارژ مجدد شوید.
جمع بندی استرس کمتر در محیط کار :
به طور کلی، استرس محیط کار یک مشکل رایج است که بر بسیاری از افراد تاثیر می‌گذارد. با این حال، روش‌های مختلفی برای کاهش سطح استرس محیط کار وجود دارد، از جمله  :

  1. تمرین مدیتیشن ذهن آگاه
  2.  ورزش منظم
  3.  ساخت حمایت اجتماعی
  4.  تعیین اهداف واقع‌گرایانه
  5.  مدیریت بهینه زمان
  6. مراقبت از خود خارج از محیط کار

با پیاده‌سازی این راه‌ها، می‌توانید سطح استرس خود را کاهش داده و بهبود سلامت و رفاهی خود را ایجاد کنید.

با ما همراه باشید تا یک مدیر قوی باشید و تیم قدرتمند

نگارنده مقاله استرس کمتر در محیط کار : آقای نوید نقوی 

 

جهت اخذ مشاوره می توانید با شماره 09122995389 تماس بگیرید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

کمک نیاز دارید? چت از طریق واتساپ