فرهنگ كار در ژاپن

0 2,458

آشنایی با فرهنگ کار ژاپنی

ژاپن يك كشور آسيايي است كه در شرق دور خاور دور واقع شده است که بخاطر فرهنگ کار  خود رشد چشم گیری داشته است . مردم ژاپن به زبان ژاپني حرف مي زنند.  جزاير ژاپن مشتمل بر 6825 جزيره است كه مهم ترين جزاير آن عبارتند از  هوكايدو، شيكوكو، كيوشو و هونشو. توكيو پايتخت اين كشور است. كشور ژاپن پس از آمريكا و چين در سال 2010 به عنوان سومين قدرتمند اقتصادي دنيا شناخته شد. جزاير آتشفشاني مساحت اين كشور را اشغال كرده اند. دولت در صنعت و تكنولوژي سرمايه هاي كلاني را به انجام مي رساند و همين امر باعث شده تا به يكي از صنعتي ترين كشورهاي دنيا تبديل شود.

فرهنگ کار در ژاپن ، تجارت در ژاپن
فرهنگ کار در ژاپن

فرهنگ كار در ژاپن

ژاپني ها بخاطر فرهنگ و اجتماع خود نگرش خاصي به كسب و كار دارند. ارتباطات فردي در كسب و كار در ژاپن نقش بسيار مهمي را بازي مي كند. در كشور ژاپن به ارتباطات خيلي اهميت داده مي شود.

روابط شما هرچقدر بهتر و گسترده تر باشد به همان اندازه موفق تر خواهيد بود. اگرچه نتايج كسب و كار در دوردست ها واقع شده اند.

بسياري از روش هاي كاري در ژاپن در حال تغيير و تحول هستند و فشارهاي زيادي چه دولت ژاپن و چه از خارج به ‌آن ها وارد مي شود. ژاپني ها به آداب و سنن خود پايبندند و همين امر باعث مي شود كه ميزان تغييرات خيلي كم باشد. ارتباطات فردي در ژاپن نقش بسيار مهمي را ايفا مي كند.

این آموزش ها از سنین ابتدایی به بچه ها آموزش داده میشود .

ساختارهاي كار در ژاپن

كشور ژاپن از زمان جنگ جهاني دوم تحت سيطره شركت هاي بزرگي معروف به كنگلومراي تجاري بود كه بر اقتصاد كشور تاثير خيلي زيادي داشتند. ولي اقتصاد ژاپن طي سال هاي اخير چنان دچار تغيير و تحول شد كه حاصل تحولات بين كشورها بوده است. فرهنگ كار ژاپني در مقايسه با كشورهاي غربي متفاوت است و همين تفاوت، باعث شده تا در مقايسه با كشورهاي غربي به موفقيت هاي چشمگيري دست يابند.

شركت هاي كوچك ژاپني به شدت باهم رقابت مي كنند و همين امر باعث شدكه تعدادي از شركت ها ورشكسته شوند. در ژاپن استخدام مادام العمر معنا و مفهومي ندارد.

ساختار سلسله مراتبي در شركت هاي ژاپني نيز ديده مي شود. در هر شركت ژاپني هر فرد جايگاه خود را در شركت و در جامعه خوب مي داند و همين امر باعث مي شود تا شركت ها انسجام و اقتدار بيشتري داشته باشند.

كار تيمي مهم ترين سنگ بناي كسب و كارها در ژاپن است و همين امر باعث مي شود كه تمامي جنبه هاي زندگي ژاپني ها از اين قضيه متاثر شود. فرهنگ كار ژاپني به سخت كوشي و كار تيمي ارزش بسيار زيادي قائل است.

مشاركت و هم انديشي مهم ترين مبناي كسب و كارهاي ژاپني است و ساختار سلسله مراتبي و اعمال روز از بالا به پايين كه در اكثر كشورهاي غربي ديده مي شود در كشور ژاپن رنگ مي بازد. در فرهنگ كار ژاپني تك بعدي بوده معنايي ندارد و هميشه بزرگترين موفقيت ها در سايه كار تيمي حاصل شده است.

با الگو برداری از فرهنگ مشتری مدار ژاپن و صنعت این کشور قابلیت رشد برای کشور ما هم ممکن میشود .

نقش زنان در تجارت و كسب و كارهاي ژاپني

زنان مانند مردان در اقتصاد ژاپن فعالانه كار مي كنند و درآمد آن ها در حدود 50 درصد مردان ژاپني است. اگرچه زنان با مردان در زمينه كسب و كار يكي هستند ولي بازهم تبعيض هاي نامرئي در تجارت و كسب و كار بين مردان و زنان ژاپني ديده مي شود. فرهنگ كار بسيار مهم بوده و بسياري از مردم ژاپن به فرهنگ كار خود پايبند هستند.

زنان اغلب در كارهاي سطح پايين مشغول به كارند و به هنگام وضع حمل وضعيت استخدامي آن ها معلق مي شود. البته دولت ژاپن نيز در اين مورد كارهاي زيادي به انجام رسانده ولي هنوز تغييرات چشمگيري به وقوع رخ نداده است.

ژاپني ها به كنترل كيفيت كالاهاي خود ارزش بسيار زيادي قائل هستند. البته آمريكاييان امروزه كمتر به كيفيت كالاهاي ژاپني اهميت مي دهند و به همين دليل اكثر آمريكاييان كالاهاي ژاپني را خريداري مي كنند. ژاپني ها به نيروي انساني خيلي اهميت مي دهند و آن را به مثابه يك ثروت پايان ناپذير تلقي مي كنند.  فرهنگ كار فرهنگ غني است كه همواره در جهت برآوردن نيازهاي جامعه، در حال تغيير است.

 

چجوری موفق باشیم ؟ پله های موفقیت کدامست ؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

کمک نیاز دارید? چت از طریق واتساپ