چرا چين قدرتمند شد؟

0 990

چرا چين قدرتمند شد؟

چین قدرتمند خاصل تلاش ها و برنامه ریزی های منظم است .هر اقتصادي که  بتواند در شرايط دشوار و سخت به اهداف و آمال خود دست يابد يك اقتصاد مقاومتي است.
توليد ملي مهم ترين زيربناي اقتصاد مقاومتي است و ساير برنامه هاي اقتصادي براساس توليد ملي تنظيم مي شود.
چین چرا موفق شد
چین چرا موفق شد

به گزارش تیم محتوای نوید نقوی: 

چين قدرتمند تا سال 2050

چين در حال حاضر براساس معيارهاي سنجش برتري اقتصادي، اولين اقتصاد برتر جهان و براساس معيار و ملاك هاي ديگر اقتصاد دوم جهان است. چين توانسته در سال 2015، در حدود 11 هزار ميليارد دلار در رتبه دوم اقتصاد جهاني قرار گيرد. كشور چين با حدود 5/19 هزار ميليارد دلار در صدر كشورهاي توليدكننده جهان قرار گرفته است. ارزش توليدات چين اين كشور در سال 1960 فقط 10 درصد توليد آمريكا بوده است.اینها بخشی از موفقیت های چین قدرتمند است

اين كشور بعد از زمان اصلاحات اقتصادي در سال 1979، به ميانگين رشد 9 درصدي دست يافته است. گاهي اوقات اين نرخ رشد به 16 درصد نيز مي رسد. شايد اين كشور در سال 2050 با توليد داخلي حدود 60 هزار ميليارد دلار اقتصاد اول جهان باشد و فقط 5/1 درصد با اقتصاد آمريكا فاصله داشته باشد.

تراز تجاري چین

صادرات چین قدرتمند به كشورهاي مختلف يكي از مهم ترين عوامل رشد اقتصادي اين كشور بوده است. اين كشور هم اكنون 14 درصد از كل صادرات جهان را از آن خود كرده است و ارزش مالي صادرات اين كشور 3/2 هزار ميليارد دلار برآورد شده و تراز تجاري آن طي سال هاي اخير مثبت بوده و فقط در چند سال رشد مثبتي نداشته است. برخي از مهم ترين محصولات صادراتي اين كشور عبارتند از

  1. محصولات كارگر محور مانند پوشاك، مبلمان، منسوجات، كفش، محصولات پلاستيكي (16 درصد)
  2. انواع موتور و ژنراتور (5 درصد)
  3. محصولات مكانيكي و الكترونيكي (41 درصد)
  4. محصولات با تكنولوژي بالا ( 20 درصد)

شخصیت شناسی

كشورهاي واردكننده

  1. ايالات متحده آمريكا (18 درصد)
  2. هنگ كنگ ( 15 درصد)
  3. كشورهاي حوزه يورو (16 درصد)
  4. كشورهاي آس سه آن (ASEAN) (12 درصد)
  5. ژاپن (6 درصد)
  6. كره جنوبي (4 درصد)
  7. هندوستان (3 درصد)

اما نكته مهم در قدرتمندشدن چين اين است كه رشد فزاينده اقتصاد چين مرهون سياست هاي درست اقتصادي سياستمداران است كه آن را به قدرت اقتصادي در جهان تبديل كرده است.

درسال 1970، رشد و توسعه اقتصادي خود را تجربه كرد. اين كشور از همه ظرفيت هاي توليدي و اقتصادي خود استفاده كرد تا بتواند به بزرگترين غول اقتصادي جهان تبديل شود. الگوي رشد اقتصادي چين در هيچ جاي ديگري در جهان قبلا وجود نداشته است. دولت و همكاري مردم باعث شد تا بتواند به چنين رشد اقتصادي دست يابد. چين قدرتمند در حال حاضر براي بسياري از كشورهاي غربي و به خصوص آمريكا به اژدهاي زرد تبديل شده و اقتصاد اين كشورها را تحت سلطه خود درآورده است.

برخي از اقدامات و برنامه هاي دولت براي رشد اقتصادي بدين قرار است :

  • توسعه و گسترش دانش، فناوري و پژوهش

استفاده از علم و دانش چین موجب شد كه به چنين رشد اقتصادي دست يابند. دولت در بومي سازي فناوري ها و تكنولوژي هاي نوين به موفقيت هايي دست يافته و به همين حتي هزينه هاي بسياري زيادي را به انجام رساندند تا اين ايده را محقق كنند. چين با این ايده توانست كه بسياري از تكنولوژي هاي غربي را وارد كرده و آن ها را بومي كند.

60 درصد از محصولات كشاورزي بوسيله تكنولوژي هاي بومي شده توليد مي شود. تكنولوژي هاي بومي شده در همه اركان صنعت و اقتصاد چين به كار گرفته شده اند تا رشد سريع اقتصادي را محقق كنند.

یکی از روش های چین برای موفقیت کاهش هزینه های تولید وایجاد کارگاه های خانگی است.

شما چگونه هزینه های تمام شده خود را کاهش   میدهید ؟

  • الگوي منحصربفرد در تجارت خارجي

اگرچه مردمان اين كشور دروازه هاي كشور خود چین را براي خارجيان گشودند ولي بايد اذعان كنيم كه چين در همه بازارهاي جهاني هوشمندانه، برنامه ريزي شده و به موقع حضور پيدا كرد. زماني توليد ملي چين باعث شد تا آن به هفتمين كشور صادركننده جهان تبديل شود باعث شد تا وارد سازمان تجارت جهاني شوند. در اين سازمان با بسياري از كشورهاي شاخص جهاني مذاكره كردند تا بتوانند هر چه بيشتر اقتصاد خود را پوياتر كنند. حتي توليد ملي خود را بقدري قدرتمند كردند كه در مقابل آزادي هاي تجاري تجار خارجي، توليد ملي آن ها تضعيف نشود و همچنان بتوانند بازارهاي جهاني را از آن خود كنند.

اهمیت برنامه ریزی در زندگی کاری و شخصی

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

کمک نیاز دارید? چت از طریق واتساپ