مهارت هاي حل مسئله

0 1,113

 

مهارت هاي حل مسئله

حل مسیله
مهارت هاي حل مسئله

را گاهي اوقات با مهارت تصميم گيري يكي مي پندارند، البته اين گونه نامگذاري ها سليقه اي بوده و نمي گفت كه اين چنين نامگذاري هايي اشتباه است. ولي بهتر است كه هر كدام از يكديگر تفكيك كنيم.

مهارت هاي حل مسئله بسيار بزرگتر و وسيع تر از تصميم گيري است. تصميم گيري، انتخاب يك تصميم درست از بين چندين گزينه است. بنابراين متوجه مي شويم كه توانايي حل مسئله ، همان مهارت حل آن خواهد بود. البته بايد به كمك تصميم گيري درست بايد بهترين گزينه را انتخاب كرده و مسئله را به بهترين وجه حل كنيم.

تعريف مهارت

جستجو، و تشخيص مسئله، شناسايي مشكلات و فرصت ها، استفاده از منطق و قضاوت جهت تحليل اطلاعات و خلق راهكارها و مقايسه آن ها و انتخاب بهترين راه حل براي آن است. اين مهارت،يك فرايند منطقي، مستلزم تلاش و هدفمند است.

شرايط بسيار مهم

  • بهبود تصميم گيري با صرف انرژي و وقت
  • تقويت مديريت تعارض
  • فعاليت در سمت مشاوره
  • اجتناب از شكستي ديگر در زندگي يا كار
  • كارآفريني و راه اندازي كسب و كار
  • SARVAT
    مهارت هاي حل مسئله

مهارت در سطوح مختلف

  • سطح پايه: شناسايي مشكلات، عدم حل آن ها و بهره گيري از كمك ديگران
  • سطح مياني:شناسايي مشكلات، انتخاب و اجراي بهترين راهكار، بهره گيري از كمك ديگران براي تصميم گيري بهتر، تصميم توسط خود شخص
  • سطح پيشرفته: كمك به حل مشكلات ديگران، بدون نگاه و فكر جانبدارنه
  • سطح خبره: كمك به ديگران ، استفاده از كمك ديگران جهت شناسايي، تصميم فرد در انتخاب بهترين راه حل

زندگي هيچ وقت بدون مشكل و مسئله نبوده است. ما براساس روش ها و مهارت هاي حل مشكل است كه رشد مي كنيم. در واقع زندگي همانا مشكلات و نحوه حل آن هاست. بنابراين مهارت حل مشكل يكي از مهم ترين مهارت هايي است كه ما مي توانيم به وسيله آن ، مسائل و مشكلات خودمان را حل كنيم.

مراحل

  1. شناسايي دقيق مسئله

اولين گام شناسايي است. در صورتي كه مسئله و مشكل را به خوبي شناسايي كنيم مي توانيم سريع ترين و بهترين راه حل را براي آن ارائه كنيم.

به طور مثال بايد در اين مرحله نحوه ايجاد مسئله را شناسايي كنيم و در همين مرحله شدت و ميزان تاثيرگذار منفي آن را بر زندگي مان بسنجيم. ما بر اساس ديدگاه مان ، مسائل را كوچك و بزرگ مي كنيم. پس در هر براي هر مسئله و مشكلي راه حلي وجود دارد.

جمع آوري اطلاعات در اين مرحله بسيار مهم است و مشورت براي ما بهترين گزينه خواهد بود. بايد مسئله را درسريع ترين زمان ممكن حل كرد. تشخيص درست مسئله به حل سريع و درست مسئله به ما كمك مي كند.

  1. طوفان فكري

در طوفان فكري شما با استفاده از نظرات ديگران و مشاوره مي توانيد براي يك مسئله چندين راه حل پيدا كنيد. در اين مرحله شما ممكن است كه راه حل هاي بيشماري را براي يك مسئله پيدا كنيد. همه راه حل هاي ممكن را بنويسيد تا با دستي فراخ مسئله و مشكل را حل كنيد.

مزاياي طوفان فكري

  • استفاده از همه راه حل هاي ممكن و نا ممكن
  • توجه به راه هاي متعدد
  1. ارزيابي

در اين مرحله راه حل هاي پيشنهادي ارزيابي شده و نتايج آن ها مورد بررسي قرار مي گيرد.

 

  1. اجرا

راه حل هاي پيشنهادي به ترتيب اولويت اجرا مي شوند. راه حل ها را به ترتيب اثرگذاري اجرا كنيد تا مشكل هرچه زودتر حل شود.

آیا شما توانایی و مهارت هاي حل مسئله را دارید و مشکلات را شکلات میکنید ؟

 

چرا در مورد مسایل مالی صحبت میکنم ؟

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

کمک نیاز دارید? چت از طریق واتساپ